سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هارون امت

پیامبر در حدیث منزلت میخواهد بفهماند که ای علی! تو نه تنها شبیه هارون هستی بلکه به منزله هارونی؛ یعنی همانگونه که هارون جانشین موسی بود ، تو نیز جانشین من هستی و تنها مسئله جانشینی هم نیست؛ بلکه همان اتفاقهایی که زمان موسی برای هارون رخ داد،برای تو نیز روی میدهد.

تاریخ موسی و هارون در آیات 85 تا 95 سوره طه و آیات 103 تا 155 سوره اعراف بیان شده است.

چه شباهتهایی میان هارون و حضرت علی علیه السلام میباشد؟فهم این شباهتها تفسیر حدیث منزلت است.

شباهت اول: امکان انکار از سوی مخالفان

ممکن است تصور شود نصب حضرت علی در غدیر به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر با حضور بیش از 100 هزار نفر و انکار آنان در 28 صفر یعنی فقط 70 روز بعد از آن امکان ندارد.اما باورنکردنی تر از این اتفاق زمان حضرت موسی رخ داد.

موسی برای 30 روز به کوه طور رفت در این زمان حضرت موسی هارون را جانشین خود قرار داد تا 30 روز بنی اسرائیل به زندگی عادی خود ادامه دادند اما هنگامی که خدا 10 روز دیگر موسی را امر فرمود که در طور بماند طی این 10 روز بنی اسرائیل هارون را کنار زده و گوساله پرست شدند. آنها در ده روز جانشینی هارون را فراموش کردند و اینانم در 70 روز.آنان در غیبت موسی بازگشتند و اینان پس از رحلت. حال سوال اینجاست که چطور فتنه برای قوم موسی امکان داشت و برای قوم حضرت رسول امکان ندارد؟!

شباهت دوم: نص بر خلافت

هارون نص بر جانشینی و خلافت حضرت موسی داشت:

و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتبع سبیل المفسدین[1]

حضرت علی هم نص بر جانشینی و خلافت داشت

من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره و اخذل من خذله[2]

شباهت سوم: مقام وزارت

هارون وزیر حضرت موسی بود و اجعل لی وزیرا من اهلی هارون اخی

حضرت امیر هم وزیر پیامبر (ص) بود

وزیر کسی است که امیر را در انجام امور یاری میکند و بار سنگین مسئولیتی را که امیر دارد بر دوش میکشد و متصدی آن میشود.



1-اعراف 142

2- نصوص متعددی بر جانشینی حضرت علی دلالت دارد مانند آیه ولایت(مائده 55)-آیه اولی الامر (نساء 54)-آیه ابلاغ (مائده 67)-آیه اکمال (مائده 3)-همچنین احادیث ثقلین،غدیر،وصایت،وزارت و احادیث نص بر دوازده امام و احادیث متعدد دیگری مانند "ان اخی و وزیری و خلیفتی فی اهلی و خیر من اترک بعدی یقضی دینی و ینجز بوعدی علی بن ابی طالب" (کنز العمال متقی هندی ،ج 13 ،ص 105)


[ سه شنبه 93/8/27 ] [ 8:28 عصر ] [ خـادم الـمـهـدی ]