سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماهواره ، جامعه و خانواده

 

3- ماهواره ، جامعه و خانواده


حضرت رسول میفرمایند:"در اسلام هیچ بنایی محبوب تر از خانواده نیست."

در اسلام به هیچ چیز همانند خانواده تاکید نشده است چونانکه هر کس ازدواج میکند نیمی از دینش کامل میگردد.

خانواده همان جایگاه رشد و تکامل افراد است. بستر خانواده علاوه بر آنکه نقطه آرامش افراد است محیطی برای تعالی و ترقی به سمت هدف آفرینش -که همان عبادت است[1]- میباشد.خانواده اولین و مهمترین بنیان اجتماعی و محل رشد و پرورش نسل آینده ی یک اجتماع است.یک جامعه زمانی موفق خواهد بود که دارای خانواده هایی موفق باشد.بطور کلی، افراد بیشتر اوقات زندگی خود را در خانواده به سر میبرند و هرچه این محیط کوچک اما مهم، سالمتر باشد افراد جامعه (از نظر روحی) سالمتر، موفق تر و بانشاط تر هستند.


 

امروز غرب با پی بردن به نقطه قوت جامعه اسلامی ایران که خانواده محور بودن آن است سعی در فروپاشی این بنیان اجتماعی مهم دارد.ترویج موضوعاتی چون خیانت به همسر، دوستی های خیابانی، روابط جنسی نامشروع، فرزند نامشروع، بارداری پیش از ازدواج ، سقط جنین و... در فیلمها و سریالهای ماهواره ای باعث فروپاشی خانواده های بسیاری گشته است.موضوعی که امروزه تحت عنوان طلاقهای ماهواره ای در جامعه شکل گرفته است بیانگر تاثیرگذار بودن این گونه فیلمهاست.گاه مشاهده میشود که به یکباره آمار طلاق یک شهر به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و در طی تحقیقات مشخص میشود که یک شبکه جدید ماهواره ای فیلم و سریال تاسیس شده و یا سریال جدیدی پخش گردیده است.


 

 

هیچ فردی با عنوان اینکه به همسر خود خیانت کند و یا بنیاد خانوادگی خود را از هم بگسلد ماهواره را وارد خانه خود نمیکند اما پس از آنکه وارد شد وقتی خانواده سریالهای طولانی را هرشب مشاهده کردند و هرشب خیانت و روابط خارج از عرف و... برای آنها تکرار شدند کم کم موضوعات سریال برای افراد عادی جلوه میکند.


 

نه تنها در فیلمها بلکه ترویج موضوعات غیر دینی همچون روابط آزاد در مسابقات، خبرها، برنامه های اجتماعی و... هرلحظه و هرلحظه تکرار میشود.این است که ما امروز اینگونه روابط را در جامعه میبینیم و برخی هرگز این روابط را خارج از عرف نمیدانند بلکه به عادی بودن آن اعتقاد دارند.

طی یک بررسی مشخص شد که عمده موضوعات مطرح شده در سریالهای فارسی1 عبارتند از :

12 درصد خیانت به همسر، 12درصد روابط نامشروع، 4درصد سقط جنین، 22درصد رابطه قبل از ازدواج، 9 درصد دوستی با جنس مخالف، 4 درصد تجاوز، 4 درصد رفتارهای جنسی زننده، 15 درصد فرزند نامشروع


 

هنگامی که مرد همچون بیماری هرلحظه به دنبال چهره و اندامی بهتر است و آن را با همسر خود مقایسه میکند؛ وقتی زن صرفا به دنبال جلوه گری است و مدام در پی ایجاد چهره ای بهتر جهت انتخاب شدن است؛ وقتی که ذهن کودکان و نوجوانان و جوانان از صحنه های مستهجن و خشن پر شود دیگر زمانی برای کنارهم قرار گرفتن خانواده باقی نمی ماند.


وقتی جوان می آموزد که صرفا باید به غرایز پاسخ داد و راه پاسخ دهی مهم نیست.در جامعه ای که مدام در گوش والدین خوانده میشود که جوانان برای زندگی لازم است تحصیلات عالیه و تمام امکانات رفاهی را داشته باشند فساد و تباهی در جامعه فراگیر خواهد شد.متاسفانه امروز مشاهده میشود والدین با دوست بودن فرزند خود با جنس مخالف واکنشی نشان نمیدهند اما حال اگر همین فرزند درخواست ازدواج کند بسیاری از خانواده ها با اخم میگویند که هنوز بچه ای !!! جوانی که در 18 سالگی به بلوغ رسیده و در 28 سالگی ازدواج میکند طی این 10 سال چگونه با امیال خود کنار آمده است؟ آیا خارج از شرع به آن پاسخ داده که باعث اشاعه فساد و گناه در جامعه شده و یا امیال خود را سرکوب کرده که این نیز در اسلام مذموم است.اسلام برای کسانیکه شرایط ازدواج دائم را ندارند از دواج موقت را پیشنهاد داده است. امروز می بینیم اگر جوانی دست خانمی را بگیرد و بگوید شرایط ازدواج دائم نداشتم و حال موقت با این خانم ازدواج کرده ام با نگاههای خشم آلود اطرافیان مواجه خواهد شد اما اگر همین پسر با همین خانم دوست باشد اشکالی ندارد.

متاسفانه شیوع استفاده از ماهواره سبب شده رسوم و آداب غلطی در جامعه شکل بگیرد تا جایی که افراد حلال خدا را مذموم و حرام خدا را بی عیب بدانند.تغییر در یک جامعه هنگامی اتفاق می افتد که تک تک افراد تغییر کنند و این فقط وقتی به حقیقت می پیوندد که هرکس به خواست خودش تغییر کند چنانکه  قرآن کریم میفرماید: "خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر آنکه خودشان تغییر دهند."

راهی که غرب اکنون به انتهای آن نزدیک میشود، آزادی جنسی محض و پیروی از نظریات افرادی امثال فروید بود راهی که اکنون مشاهده میشود "زن" به کالایی صرف تبدیل شده! راهی که مردم صبح تا شب را کار میکنند تا پول خود را صرف لهو و لعب کنند! راهی که نشان میدهد مردم پوچ گرا شده و خودکشی ها افزایش می یابد! همین بن بست هاست که سبب گرویدن بسیاری در اروپا به اسلام شده حتی با وجود اسلام هراسی های رسانه ها!!! تا جایی که موسسه گالوپ پیش بینی میکند "اسلام" دین اول اروپا تا 20 سال آینده خواهد بود!

آیا زمان آن نرسیده که کمی فکر کنیم؟! اگر حتی خطی از این سلسله مقالات شما را به فکر فرو برد میتوانید خودتان تحقیق کنید و عمق فاجعه ای که در راه داریم را بیابید اما اگر فردی خانواده دوست هستید؛ اگر به آینده فرزندان خویش علاقه مندید ؛ اگر سرنوشت خود را دوست می دارید کمی فکر کنید کمی تحقیق کنید! اگر به تغییر مثبت جامعه خویش فکر میکنید خود و خانواده خود را از تباهی نجات دهید.همین یک نفر یک نفر هاست که یک جامعه را می سازد.اگر یک شما یک نفر خوب باشید و خوب فکر کنید و خوب زندگی کنید به اندازه دو نفر جلوی بدی ایستاده اید چرا که از سپاه و لشکر بدی یک نفر کم و به سپاه رستگاران یک نفر اضافه شده است. به قول قرآن کریم:" ان تقوموا لله مثنی و فردی" برای خدا قیام کنید دو نفری و تک تک. یعنی حتی اگر دو نفر هم نبود شما خودتان تک نفره قیام کنید.

و کلام آخر آنکه در این سلسله مقالات سعی بر آن شد که گوشه ای از یک نفوذ خاموش و یک حقیقت تلخ را به زبانی ساده بیان شود بی آنکه قصد خاصی در آن نهفته باشد.شما ماهواره ببینید یا نبینید برای من چیزی تغییر نمیکند به سبب وظیفه ای که به عنوان یک هموطن و همکیش بر دوش داشتم خطراتی را که جامعه با آن روبه روست را گوشزد کردم و انتخاب و تصمیم با شماست.



[1]- ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون 56 ذاریات

 


[ چهارشنبه 93/6/26 ] [ 5:23 عصر ] [ خـادم الـمـهـدی ]